Karin Sennefelt


Forskningslogg nr 13: Skrivprocess
2010/04/28, 10:19
Filed under: forskningslogg | Etiketter: ,

På temat sånt som vi sällan pratar om.

Jag har tidigare skrivit om skrivande som att jag kammade en text: först skriver jag in en massa tovor i ett dokument, och sedan gäller det att reda ut dem, läsa, korta, reda ut igen, läsa, reda ut igen. Alltså växlar jag mellan att vara okritisk och kritisk mot mig själv. Det pratas inte så mycket om skrivprocesser, oss skrivande forskare emellan. Men vi jobbar oerhört olika, märker man när man skriver tillsammans. Somliga har tänkt färdigt innan de skriver, har en tydlig disposition, fyller i under rubrikerna och så är det klart. Inskrivet är inskrivet och behöver inte ändras. Andra ägnar sig åt  ständig redigering under skrivandets gång, formulerar om hela tiden och lyckas på något märkligt sätt skriva fastän de är kritiska mot sig själva samtidigt.

Kommentarer inaktiverade för Forskningslogg nr 13: Skrivprocess





Kommentarer inaktiverade.



