Karin Sennefelt


Skolverket decimerar och metaanalyserar
2010/03/03, 11:41
Filed under: historia, undervisning | Etiketter: , , ,

Nu ska tydligen också gymnasieelverna få lära sig om ”långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden” i samtidshistorien (sic!). Mycket tid ska ägnas åt historiebruk (trendigt de senaste tio åren i forskarvärlden). Och så har vi den kryptiska formuleringen att man ska få lära sig om ”synen på genus” under historisk tid. Hm. Det var till att vara avancerad plötsligt, det är alltså inte den sociala konstruktionen av kön i historisk tid som man ska lära sig, utan hur man förr såg på den sociala konstruktionen av kön. Vilken oväntad metaanalys, Skolverket!

Se Skolverkets förslag.

Uppdatering 5/3. Nu har professorerna tagit sig samman och kritiserat Skolverkets förslag också. Hela texten finns på RJ:s hemsida.

1 kommentar

Jag läste artikeln på riksbankens jubileumsfond. Tror nog ändå att ett fokus på den nyare historien är att föredra på grundskolan. Hellre det än att lärarna säger att vi inte hann så långt. Akademiker har en övertro på hur djupt man hinner gå in i historien som lärare. Jag vet då jag är gift med en 4-9 grundskollärare som undervisar i historia. Visst vore det fantastiskt om alla barn kunde få den breda bildning som akademiker gärna efterlyser. Problemet är att det kanske inte alltid är realistiskt.

Läs gärna på min blogg om varför jag tycker modern historia är viktigast: http://historia-cck.blogspot.com/2010/03/historia-vagen-mot-framtiden.html

Kommentar av Claes




Kommentarer inaktiverade.



