Karin Sennefelt


Branden i LA
2009/09/03, 13:12
Filed under: ditt och datt

När vi var i Los Angeles för snart två år sedan fick vi en massa oroliga mejl hemifrån. Där var det inte så märkvärdigt. Visst, det var snyftreportage på tv om folk vars hem brann ner och som saknade försäkringar. På en skoaffär på Sunset Boulevard sa expediten bara, visst blev solnedgången vacker med all rök från bränderna?

Och det är lite svårt att tycka synd om dem som bygger hus uppe i bergen där det är vansinnigt torrt så här års, och där det är människor som slänger en cigarett, tänder en lägereld som startar bränderna. (Ett par fjortonåringar stämdes på miljonbelopp när vi var där för att ha tänt en lägereld som startade en av de större bränderna 2007) Byggande i LA är knappast miljövänligt någonstans, minst av allt i bergen. Dessutom bygger man McMansions: hundratals luftkonditionerade kvadratmeter med fördragna gardiner.

Men lite fascinerad blir jag nu, för det brinner så nära stan. Här en bild med utsikt från West Hollywood, lite norr om där vi bodde.607391E

2 kommentarer

Hejsan!

Jag behöver lite hjälp med ett skolarbete i Historia A. Det är en uppgift där jag ska förklara skillanden och varför det finns ”det korta 1800-talet” och ”det långa 1800-talet”. Och jag har letat i böcker och på internet men hittar ingenting om dessa två uttryck. Därför undrar jag om du vet ungefär vad det handlar om? Är tacksam för hjälp. Mvh Ellen

Kommentar av Ellen

Hej Ellen,
Nu kanske jag svarar sent – epostmeddelanden om att kommentarer kommit in verkar inte funka, nåväl. Det hela beror på om man pratar om världens historia, Sveriges historia eller något annat lands historia. Det korta 1800-talet i Sverige kan vara 1809-1905 (från regeringsformen 1809 till unionsupplösningen 1905) eller det kan vara i världshistorien 1815 (Wienkongressen)-1870 (utbrottet av krig mellan Tyskland och Frankrike), eller till 1914 (första världskrigets utbrott), eller det kan vara i Storbritannien 1832 (drottning Viktorias tillträde) – 1911 (tror jag, Edvard II:s död), eller kanske igen: 1914. Oavsett så handlar det hela om vad historiker gillar att göra, nämligen att periodisera: att skapa sammanhang i historien genom att sätta upp gemensamma nämnare för en viss period. I Storbritannien, som jag nämnde, den viktorianska eran med en sträng moral, industriell tillväxt, klassamhälle, kolonisering i Afrika och Asien osv. Perioden före eller efter skulle då kännetecknas av något annat.
Men som man kan förstå av frågan, sätter inte alla historiker samma etiketter på perioder, 1800-talet kan vara långt eller kort, beroende på vad man tycker kännetecknar perioden. Så därför kan jag inte svara riktigt på frågan, eftersom jag inte vet vad din lärare syftar på. Och en anledning till att du inte hittar begreppen på nätet är att de inte är vedertagna, utan man diskuterar dem hela tiden. Det enda vedertagna långa eller korta årundrade jag hört talas om är det långa 1700-talet i England (1680-1832, dvs. jättelångt) präglat av parlamentarism, politiska partier och framväxten av en ny medborgerlighet parat med en imperiell expansion. Det långa 1800-talet skulle jag väl tro börjar med franska revolutionen 1789 och slutar med första världskrigets utbrott 1914.

Kommentar av karinsennefelt




Kommentarer inaktiverade.



