Karin Sennefelt


Jag gillar Mary Fulbrook
2009/08/27, 11:13
Filed under: historia, Läsning, undervisning | Etiketter: , , ,

Inför teorikursen i november läser jag Mary Fulbrooks Historical Theory. Så välargumenterat för nödvändigheten av teori, men utan att förfalla in i en fullständig tolerans för allehanda ”perspektiv”!  Hon rätar ut problem jag brottats med utan att jag vetat om det. Tack.

När man läser hennes bok syns också en historiker som tar sitt yrke på stort allvar. Jag träffade henne en gång, på en konferens. På natten gick brandlarmet och alla historiker rusade ut i sina pyjamaser. Utom Mary Fulbrook som lugnt vandrade ut fem minuter efter alla andra, fullt påklädd och med sin bärbara i väskan. För som hon sa, allt jobb låg ju där. När jag nu läser henne håller jag med om att det var viktigt att datorn var med.

Kommentarer inaktiverade för Jag gillar Mary Fulbrook





Kommentarer inaktiverade.



