Karin Sennefelt


Tonight I’m gonna party like it’s 1989
2009/08/18, 21:25
Filed under: historia | Etiketter: , ,

Idag är det 20 år sedan järnridån började vittra och falla. Östtyskar tillbringade semestern på campingplatser nära den österrikiska gränsen, och så öppnades den den vid Sopron en dag, och uppsluppna rusade en 600 personer igenom.

1989 är en sådan vattendelare för mig och mina generationskamrater. Jag kollade nyheter och läste tidningar väldigt mycket den hösten och ja, det var väl just hopp som spreds. Kärnvapenkriget kanske inte skulle ödelägga världen före millennieskiftet (men då skulle jag ju vara 27, så då skulle ju livet i och för sig vara över ändå). Då stod människor i kylan i Prag och skramlade med nycklar och ändrade världen.

1 kommentar

Herregud jag känner mig gammal! 20 år.
Jag reste till Berlin med min 9:e-klass våren 1989. Vi reste genom Östtyskland med tåg, såg vakterna med k-pistar och mördarhundar, bodde i Västberlin och gjorde en dagstur i Östberlin. Såg muren. Om nån av oss hade haft en aningens aning om att den inte skulle stå oförstörd några månader senare hade vi nog försökt vara mindre bakfulla och mer uppmärksamma. Ävenså gjorde den resan en outplånligt intryck.

Att se de där människorna på muren med hammare och slägga var nog lite som att se månlandningen – närmast overkligt, man vågar/kan inte riktigt tro att det är sant.

Kommentar av ArchAsa




Kommentarer inaktiverade.



