Karin Sennefelt


Varva upp med teori
2009/08/03, 22:08
Filed under: historia, Läsning | Etiketter: , ,

Vad var det som hände? Vart tog jag vägen? Manuset blev klart kl 20 på fredagkvällen före semestern började. Pust. En semester med gott samvete följde på det. Har inte läst det jag skrivit. Det kan jag göra lite då och då. Manus är numera nerprioriterat på listan, under tre kurser, en opposition och skiva artikel och några abstracts till konferenser. Således är vårt liv tillsammans snart slut, manus och jag.

Till hösten varvar jag igång med lite teori. Det är en mening jag för tio-tolv år sedan aldrig trodde att jag skulle skriva. När det introdcerades på C-kursen var jag rädd. Jag visste inte vad en teori var. Vi hade undervisning i det, men jag förstod inte. Det var bara en mängd abstraktion. Och hur skulle man kunna koppla ihop en undersökning om 16 hädare med Foucault eller Oestriech? Vilka var Foucault och Oestreich?

Några år senare läste jag Övervakning och straff och började tänka på makt. Fast jag fick ändå inte ihop teori och att applicera den på min undersökning. Någon gång under forskarutbildningen fick jag en lidnersk knäpp. Jag märkte det inte själv först. Men med lite hjälp av Sidney Tarrow, Bert Klandermans och Charles Tilly behövde inte teori vara så knepigt som med en fransk filosof alla anklagade varandra för att misstolka.

Nu är det rent av kul. Att läsa Michel de Certeau och förstå att plats och rum är mycket mer än de syns vara, och att köpa socker är handling överordnad alla samhälleliga strukturer historiker gärna talar om, att ta hans verktyg och sätta dem i mina egna händer och påta i myllan med dem. Det blir inte som man tänkt, men det blir intressant och man måste tänka om och om. Att läsa teori är inte bara kunskapsinhämtning, det förändrar hur man betraktar sin egen vardag och vilka val man gör som forskare.

Framåt oktober-november ska jag undervisa på en kurs i applicerad teori och metod i höst tillsammans med Orsi Husz och Lars Hermanson. Det är en nationell internetbaserad kurs som går här i Uppsala, där vi ska vända och vrida på teorierna och skapa användbara verktyg. Hugade spekulanter (doktorander i historia, ekhist eller idéhist) är välkomna att anmäla sig till mig.

Nu läser jag: Mary Fulbrook  Historical Theory, Peter Burke History and Social Theory och William H. Sewell Logics of History.

1 kommentar

[…] som vanligtvis ges på din institution? Ett tips: Orsi Husz, Lars Hermansson och Karin Sennerfelt ger en nationell nätbaserad teorikurs inriktad mot doktorander i historia, ekonomisk historia och idé- […]

Pingback av Det perfekta tomrummet › Teorikurs på distans




Kommentarer inaktiverade.



