Karin Sennefelt


Forskningslogg nr 10: Boken snart klar
2009/06/17, 23:06
Filed under: forskningslogg | Etiketter: , , ,

Den bok som förhoppningsvis kommer av mitt arbete har fått mogna länge. Sju år. Visserligen kom två föräldraledigheter och ett postdocår emellan, men det är ändå en lång tid (faktiskt nästan exakt lika lång tid som det tog att skriva avhandlingen). Det är en lång tid att ha Abraham Dahlén, Abraham Hedman och Börje Philip Schecktas förehavanden i huvudet, komma ihåg om Erik Persson vid riksdagen 1755–56 var från Stockholms län, och när vinkällaren Tre kungar flyttade till Johannesgränd. Jag erkänner, jag har tappat kollen mellan varven, men nu är jag med igen.

Nu när slutet närmar sig och jag ska lämna ut mitt manus till läsning är jag glad åt att vara klar. För jag är rätt trött på gubbarna. Jag tänker ibland på om jag ska återkomma till frihetstiden igen. Det är ju en så fantastiskt fascinerande period med så många motsägelser där det korporativa samhället krockar med nya sätt att agera politiskt. Plötsligt föds politiska galningar som gör vad som helst för att bevisa sin kärlek till fäderneslandet och en och annan bra idé om att alla i ett samhälle borde ha inflytande över dess utveckling (även om man ännu inte kom på att det kunde inkludera kvinnor under frihetstiden). Snart väntar annat. Jag önskar att jag hade lagt ner mer tid på Olof Håkansson, bondeståndets långvariga talman, och på Carl Gyllenborg, greve, kanslipresident. De var förnyare i genren politisk sociabilitet och det var deras möte över morgonte vid riksdagen 1738–39 som fick min fantasi att spinna loss. Varför i helsike fick en bonde dricka te med en greve? Äldre forskning sa att det handlade om att Gylleborg ville ha inflytande över bondeståndet, men nu tycker jag mig ha visat att det handlar om mer än maktpolitik. Det handlade om nya sätt att organisera det politiska livet där sociala gränser kunde överskridas, där män kunde aspirera till politiskt inflytande genom att vara, bete sig och leva som om de vore, medborgare. Jo, jag tycker fortfarande att det är vansinnigt intressant. Men jag är också glad att ha något helt annat att börja med sedan, som handlar om andra människor och deras livsval och om mera fundamentala existensiella frågor kring identifiering och som blickar bortom Stockholms tullar och över haven.

När jag skrev min avhandling gick jag ibland och fantiserade om var jag helst hade varit med och sett vad som skedde. Det var när dalallmogen tågade in i Stockholm i juni 1743, 5000 man. Jag hade velat stå där på Drottninggatan och se dem (inte minst för att källorna till hur tåget såg ut var så skrala). Nu fantiserar jag återigen om att vara med på Riddarhustorget när nyheten om en omröstning hos prästeståndet i Storkyrkan når fram till torget, eller att komma in i en vinkällare och se hur sällskapen satt i olika rum. Eller kanske att höra Stockholms borgarskap rida patrull under nätterna under riksdagen 1766. Jag tror att det är det här som var anledningen till att hålla på med historia: att se för mig hur det kan ha varit, sett ut, och fånga och förstå ett samhälle i en bild (kanske är jag född hermeneutiker). Det där med teori och periodisering och historiografi kom senare, långt senare.

Idag ringde jag förlaget så de vet att manus kommer. Tillfrågade läsare väntar på sina utskrifter. Ah, tillfredställelsen att se den tjocka pappersbunten i skrivaren.

Kommentarer inaktiverade för Forskningslogg nr 10: Boken snart klar





Kommentarer inaktiverade.



