Karin Sennefelt


Forskningslogg nr 9: Räddad av dispositionen
2009/05/17, 22:26
Filed under: forskningslogg | Etiketter: , ,

Knappast hade jag väl börjat ha ångest över att jag sov mer än fyra timmar per natt, förrän jag räddade mig själv genom en radikal omdisponering av boken. Jag är vansinnigt förtjust i symetri i dispositioner. Det skulle vara inledning, avslutning, och tre delar med lika många kapitel i varje, samt med varsin liten inledning. Delarna skulle följa en tänkt initiation in i Stockholms politiska värld (mkt tjusigt, särskilt på planeringsstadiet).  Men sedan kom tidspressen och plötsligt en kväll när jag satt och funderade efter att dotra somnat så slog det mig. Stryk kapitel 8 och 9, skippa undersökningarna som var planerade där, och stoppa in det överblivna i kapitel 5 och 6, och skapa ett nytt kapitel 7 (naturligtvis går det inte att förstå hur jag menar när jag skriver så här. Nåväl, det var briljant.). Plötsligt kan jag bli klar med manus till sommaren, allt hänger ihop, och jag måste inte ägna mer tid åt fruktansvärda politiska verser från frihetstiden (det jag läst är det som inte publicerades i tryck vilket ger många rim på själ och allt väl, mannamod och ärestod, ständer och länder). Okej, då kommer det att stå pärmar på mitt rum med excerperade verser som aldrig utnyttjades, men vilken forskare har inte sånt?

Visst, det är ett sätt att komma undan en massa jobb. Men det som hände nu var att det blir en bättre bok: mera sammanhållen, kapitlen följer tydligt frågeställningarna, och utan en rad upprepningar. Och det slutar ändå på minst 250 sidor. Ah, skönt. Det är nästan så man skulle ta ledigt någon dag eller så, för nu har jag ju sparat flera veckors arbete!

5 kommentarer

Og ikke minst, – hvor mange grusomme vers er det ikke plass til på en blogg, uten at noen går lei?

Kommentar av martheglad

Åh, vilken bra idé! Jag kan lägga ut alla verser som pdf-er för att sprida glädjen… Tål att funderas på.

Kommentar av karinsennefelt

Öfwer General Leijonhufwuds Ankomst till Stockholm dhen 17 Sept: 1742

Här kommer en Hjelte,
En Swensk Patriot.
Som rymde uhr Fäldtet, och aldrig slog emot,
Han Styckena sprängde, när intet omträngde
Nu will han för Skråmmor på Ryssen ha Bot;
Sij! Herr Generalen, dom tahlte så stort
På RiddarhusSalen, Meriter han giordt,
I Barna-Leek Kiäck,
Han Manna Mod wijsar
Och Ryssarna spijsar
Af Swenskes MathSäck
Wij kan honom löha, nu LagerCrantz bör
Dhess Hiässa Bekröna, hwem är som ni giör
Trophéer och Stoder till Hjeltens honeur?

KB, Rålambska samlingen fol. 171, Verser, paskiller, brev, relationer och riksdagshandlingar, ca 1742–1747, s. 2

Kommentar av karinsennefelt

Det näst viktigaste är att göra en disposition när man börjar ett nytt projekt. Det allra viktigaste är att ha modet att radikalt omarbeta den briljanta ursprungsplanen när så krävs. Har ingen aning om hur du tänkt, men jag tror du gjorde alldeles rätt! Kill your darlings.

Slängde nyss 4 underkapitel och omdisponerade ett kapitel helt.

Kommentar av ArchAsa

Du har rätt, det var många älsklingar som dog. Och det var härligt!

Kommentar av karinsennefelt




Kommentarer inaktiverade.



