Karin Sennefelt


Det viktigaste i historien
2009/05/05, 14:13
Filed under: historia | Etiketter: , ,

Historiens viktigaste svenskar. Var ska jag börja? Folkhemsnostalgin (Magnus, Brasse och Eva saknas!)?Urvalskriterierna (”har bidragit till liberalisering/individualisering” = den viktigaste historiska processen? ”Bäst vi tar med några kungar också”, ”Oj, vi har för få kvinnor, vi tar med Cajsa Warg/Drottning Kristina”, ”Entreprenörer är undervärderade i vårt samhälle”, ”Nä, vi ska inte ha med för många från arbetarrörelsen”)? Dumheter och dålig faktakoll? Det nationalistiska anslaget (ansåg sig ens Birger Jarl vara svensk, och om vi ska tänka inom dagens nationsgränser, varför är Chydenius med?)? Eller historiesynen: ”historien drivs framåt av stora män och ibland kvinnor”?

Mina studenter hade jag frågat, viktigast enligt vilka kriterier? Är historia bara en radda folk och händelser? Listan förefaller mig inte bara politiskt tendentiös, vilket naturligtvis inte är att förvåna sig över, men också oerhört generationsbunden. Detta är en lista över personer som svallar runt i vårt kollektiva medvetande just nu, och blir därmed historiskt viktiga personer.

Och även om jag accepterar grundförutsättningarna saknas ändå ett par personer. Vad blev det av Elise Ottesen-Jensenoch Mäster Palm?

Nej, jag klarar det inte på deras premisser:  Astrid Lindgren före Axel Oxenstierna? Pippi Långstrump viktigare än statens hela byråkrati. Jag känner att jag har ett jobb framför mig…

Kolla in Ottar in action.

2 kommentarer

Du har rätt. Nationalism, fördomar och massor med annat ideologiskt gods finns inbyggt i premisserna. Det här är bara massmediadramaturgi, en soppa där det inte spelar någon roll om något är sant eller relevant, bara det underhåller för stunden och läsarna får sin världsbild bekräftad.

Kommentar av Classe

Oi, du har en blogg. Så morsomt. Sitter og leser ”Den politiska sjukan” med stor iver om dagen.

Vennlig hilsen Marthe Glad

Kommentar av martheglad




Kommentarer inaktiverade.



