Karin Sennefelt


Världshistorien på 7 veckor
2009/04/02, 11:11
Filed under: historia | Etiketter: , , ,

I höst ska jag undervisa på Historikerprogrammet. Det är ett nytt ambitiöst program som syftar till att bygga en starkare historikeridentitet, och är ett samarbete mellan historia, idéhistoria och ekonomisk historia i Uppsala. Jag kommer att vara med på introduktionskursen som är en snabbgenomgång av världshistorien på sju veckor. På mina två veckor ska vi dra igenom perioden ca 1400-1800 på sex föreläsningar.

Det är otroligt lockande att få måla med breda penseldrag i stället för att hela tiden nyansera, kvalificera och ägna sig åt i-och-för-sig-men-ändåresonemang. Men vad fasen ska man ta upp? Det blir en oherrans massa kill your darlings. I nuläget tänker jag såhär:

  1. Treståndsläran, ståndssamhället, reformationen, motreformationen, relationen undersåte-överhet
  2. Nationalstaten, statsbildningsprocessen, militärstaten, absolutism och republikanism/parlamentarism, relationen undersåte-överhet
  3. Krigets betydelse: statens tillväxt, politik, ekonomi, imperialism, självbild, protonationalism, medier etc.
  4. Europeisk expansion, handel, konsumtion, resande, idéspridning
  5. Renässansen, vidskepelse, vetenskaplig revolution, upplysning, medier, ”folkkultur”
  6. Revolutioner: sociala, kulturella (fanns det någon ekonomisk?), Frankrike, Nord- och Sydamerika. Klassamhälle, medborgare.

Men då är det ekonomiska perspektivet ganska  illa företrätt och det råder en klar eurocentrism. Hm. Jag vill helst inte separarera ut utomeuropeisk historia, eller genusperspektiv eller klassperspektiv till egna avsnitt (typ restprodukten ”Kvinnor under medeltiden” medan man tidigare gått igenom det som verkligen var viktigt). Jag funderar vidare. Under tiden kan jag inte annat än beundra Eddie Izzards genomgång av imperiernas historia på sju minuter. ”Do you have a flag?”

4 kommentarer

Hej Karin,

det är svårt att helt komma undan eurocentrismen, men när jag undervisat på motsvarande kurser i Malmö har ambitionen varit att i alla fall kontrastera den traditionella bilden med andra perspektiv. Robert B. Marks The Origins of the Modern World (den finns i svensk översättning också) har varit något av en husbibel – inte för att den är invändningsfri, men för att den kör med just de breda penseldragen, men med ett uttalat utomeuropeiskt perspektiv. Det kanske kan vara något att börja med?

Kommentar av Martin Kjellgren

O, tack! Alla förslag är välkomna! Har ni någon kursplan man skulle kunna få titta på lite närmare?

Kommentar av karinsennefelt

Tja, kursplanen finns här,

http://www.edu.mah.se/IS101F/syllabus/

… med litteraturlista – dock med viss reservation. Så kallad omodern historia är ju inte direkt prioriterad på MAH, vilket märks på att litteraturlistan är i stort sett oförändrad sedan jag sist hade kursen – och då hade jag i all hast blivit tvungen att revidera det mesta eftersom nästan alla titlar jag arbetat med tidigare tagit slut på förlagen.

Om du har plats med en hel bok på temat Den vetenskapliga revolutionen är väl Steven Shapins bok med samma namn i stort sett självskriven

Kommentar av Martin Kjellgren

Man tackar, man tackar! Tyvärr är litteraturen spikad, men jag måste ju läsa på själv också. En mig närstående person talar varmt om Shapin med jämna mellanrum, så den lägger jag på läslistan.

Kommentar av karinsennefelt




Kommentarer inaktiverade.



