Karin Sennefelt


Tutta Rolf och kulturskandalernas kulturskandal
2009/03/21, 23:12
Filed under: ditt och datt | Etiketter: , ,

Sommaren 1985 bodde jag några veckor hos min farmor och farfar. Jag hade långtråkigt. De gamla hade regelbundna vanor, vädrade sovrummet när de åt frukost, tyckte att jag borde ha schalett när jag cyklade för att undvika drag och försökte förmå mig att sova middag. När de sov läste jag farmors gamla flickböcker med titlar som Ett hjärta av guld och I rosornas tid. På omslagen var det bilder på käcka flickor, vinden blåste upp deras kjolar och visade blanka sidenstrumpor. På kvällarna på tv var det Tutta Rolf-festival. Jag blev förälskad.

Jag förstod då varför farmor alltid promenerade med långa steg, permanentade håret i page så att lockarna stack fram under baskern hon hade på sned. Charmen, glittret i ögonen, allt kommer från Tutta Rolf. Iveckans Kino (20/3) får man höra henne sjunga några strofer av ”En stilla flirt” ur En stilla flirt, en inspelning jag förgäves försökt få tag i. Av programmet förstod jag att Sara Lidman delade min beundran och uttryckte den långt vältaligare än jag.  Tutta Rolf var en modernitetens banérförare, hon var djärv, käck, glad, fysisk och samtidigt ironisk. I Vi som går köksvägen propagerar hon för pyjamas och att sova för öppna fönster. In blåser Tutta Rolf, och livet blir sig aldrig likt igen. Tutta Rolfs filmkarriär utspelade sig under den korta period när svensk film försökte sig på flärd, innan Sickan Carlsson kom och var rekorderlig. Tutta är en ”färgklick som behövs” för att referera ett citat från programmet. Jag behöver henne fortfarande.

Visar SVT Sara lär sig folkvett avbokar jag allt. Inga av Tutta Rolfs filmer finns att få tag i på DVD, trots att det är där hon framför några av de mest kända Jules Sylvain-melodierna och trots att ett flertal är regisserade av Gustaf Molander. Jag håller med Kino: det är KULTURSKANDAL!  Till dess är hon den enda anledningen till att jag fortfarande har min VHS inkopplad så jag kan se mina egna gamla kopior.

5 kommentarer

http://www.imeem.com/people/FzQqB9z/music/iNyC2RHG/tutta-rolf-en-stilla-flirt/

Hade en gång en webbsida om Tutta men jag trodde ingen var intresserad och nu finns den inte längre…
Vad har du för filmer på video? Kan där vara några jag inte har tro?

Hälsningar Jenny

Kommentar av Jenny Olsson

Hej Jenny! Vi finns därute, vi Tuttafantaster! Jag har bara tre filmer: En stilla flirt, Vi som går köksvägen och Dollar (byggd på Hjalmar Bergmans pjäs. Där medverkar även Ingrid Bergman samt skådespelaren med det bästa namnet någonsin, Kotti Chave). En annan fantastisk film jag har som jag varmt kan rekommendera är Annonsera med Thor Modén, Åke Söderblom och Håkan Westergren (en annan favorit!).

Kommentar av karinsennefelt

Hej, jag blev så glad att läsa att det finns fler som inte glömt bort Tutta Rolf, på youtube finns låten ”Gör någonting” , där Tutta Rolf sjunger tillsammans med Ernst Rolf http://www.youtube.com/watch?v=ONpccnn_XZs

mvh Sören J

Kommentar av Sören Jacobsson

Tack Sören! Bästa låten! Genom åren har jag mött en och annan vän av Tutta Rolf, men vi verkar alla tro att vi är ensamma. Kul att höra att det inte är så!

Kommentar av karinsennefelt

Trevligt inlägg! Jag har inget som helst förhållande till Tutta Rolf…men du gör mig nyfiken.

Kommentar av Gabrielle




Kommentarer inaktiverade.



