Karin Sennefelt


Forskningslogg nr 3: Arkivet som räddningsplanka
2009/03/18, 13:32
Filed under: forskningslogg | Etiketter: , , ,

Nu har jag fått höra talas om den fjärde av mina gamla doktorandkamrater som planerar att läma den akademiska världen för arkiven. Som nyblivna docenter eller under postdoc-tiden så har de känt att det inte går att vara kvar: för mycket stress, för osäkra arbetsvillkor, för lite projektmedel till att fylla en heltid. De utbildar sig i arkivvetenskap under flera år och prakticerar på kommunarkivet i Surahammar. Så  väntar arkivvärlden där man som disputerad har rätt goda möjligheter att få jobb, kanske med de material som man kan, kanske kan man bedriva lite forskning vid sidan om. Det är inte bara kvinnorna som försvinner heller, som det ibland tenderar att vara. Arkiven kan vara en trygg hamn i det annars stormiga havet som är akademin. Ibland har jag tagit skydd i urberget på Riksarkivet eller uppe på berget på Stockholms stadsarkiv undan möten, mejl och krav. Efter att ha hukat ett par veckor och fått med mig en bunt excerpter så har jag återvänt stärkt. Men en fast tjänst, trygghet, projekt som inte drar ut i åratal och de vill inte återvända. Jag kan inte klandra dem. Men ändå, kom tillbaka, jag saknar er!

Kommentarer inaktiverade för Forskningslogg nr 3: Arkivet som räddningsplanka





Kommentarer inaktiverade.



