Karin Sennefelt


Klädsel med eftertanke
2009/03/15, 18:23
Filed under: Läsning | Etiketter: , , ,

Mitt relativt nymornade intresse för kläders semiotik finner en hel del att hämta hos Linda Grant. ”Utan yta finns inget djup.” Nej, just det.
Det får mig också att tänka på den professor i psykologi (namn?????) som förklarade att när vi människor identifierar varandra letar vi efter tecken på kön genom att se efter olika markörer som kraftiga käkar osv. Men jag skulle vilja veta hur de fastslagit detta: har folk i försöken fått titta på andras ansikten, eller hela deras (påklädda) kroppar? För det slår mig att en kjol (eller ett långt hår) måste bära på en helt annan betydelse nu än för 200 år sedan och kanske bar de på en mera avgörande betydelse då som motsvarar det vi ser när vi ser ett kraftigt käkparti? Så hur fungerade identifiering rent psykologiskt förr, vill jag veta. Tittar vi mera på ansiktet idag?

Kommentarer inaktiverade för Klädsel med eftertanke





Kommentarer inaktiverade.



